חברה טובה שלי דיברה איתי לפני שבוע וסיפרה לי שיש לה חברה בפייסבוק שמציקה לה עם שאלות מפגרות של "מה את הכי אוהבת ללבוש לפני השינה" ויום אחד אפילו שאלה אותה "בטח הבייבי דול שלך הורסססס עליך! שלחי לי נראה יא מכוערת חחחחח". ה"חברה" שלה ששלחה את ההודעות האלה היא בסך הכל גבר עם חשבון מזויף בפייסבוק תחת שם של אישה עם תמונות של אישה שמגיבה לה (או יותר נכון מגיב לה) על כל התמונות ב"איזה יפה את נשמה שלי" וכל מיני שיחות אל תוך הלילה בצורה אמיתית וכנה, עד שיום אחד הוא מחליט לנצל את החברות למשהו גדול יותר. משהו מטריד יותר. (רק שתבינו, מדובר ביחסים ארוכי טווח, כמעט חצי שנה עד ההודעות המוזרות)

הידעתם? בפייסבוק מעידים שיש מעל ל-80,000,000 חשבונות מזויפים (ולא מדובר על כל מיני "מאיה אמסלם - החדש")

סיפור נוסף ומוכר, זוהי מישהי שהייתה כותבת סטטוסים מצחיקים עם תמונת פרופיל של מישהי יפיפייה וחמודה ויותר מכך, נראית אמיתית לכל דעה, היא אפילו קיבלה כתבה במאקו על כמה שהיא מיוחדת ושהיא יודעת לכתוב ואפילו עברה תקיפה מינית קשה בילדותה. אז אפילו אם זה נכון הסיפור עליה, עדיין, היא לא הייתה כנה לחלוטין, היה מדובר במישהי בשם אחר, שנראית אחרת ואפילו כמה חוששים שהסיפור על התקיפה היה בדוי לחלוטין.

למי שלא הכיר, זה הסיפור מתוך הפרופיל הישן שלה שנסגר:

בקיצור, איך חושפים דוגמאות כאלו הנ"ל?

טיפ 1: גוגל חבר טוב

מיהי בתמונת פרופיל? נכנסים לתמונת הפרופיל שלה ולוחצים (בגרסת המחשב, לא במובייל יא עצלנים) קליק ימני בעכבר ובוחרים "חפש תמונה זו בגוגל" (דרך דפדפן הכרום בלבד).

לדוגמא:

 

ועכשיו, יגיעו תוצאות בגוגל מהתמונה הספציפית הזו. שימו לב, כשחיפשתי את התמונה שלי, לא נמצאו תוצאות, למה? משום שהיא תמונה מקורית שאני צילמתי וערכתי. אך מה קורה כשחשבון מזוייף (פייק) מחופש בגוגל? שימו לב לדוגמא הנ"ל, זו תמונה שאני לא יודע אם חשבון מזויף או לא, אז מה עשיתי? חיפשתי, אלו התוצאות שעלו:

מה אפשר לראות מהתוצאות האלו? שהתמונות נלקחו מאתרים אחרים בכלל, איך אנחנו יכולים לברר שהתמונה המקורית של האתרים האחרים? פשוט, נכנסים ומחפשים שם של הבחורה שהצטלמה שם. עליתי על רצף תמונות של בחורה שהיא דוגמנית / שחקנית לא כזו מוכרת, והחשבון המזויף בפייסבוק לקח אותה לרשותה/ו.

טיפ 2: תמונות באיכות

רוב האנשים מעלים תמונת פרופיל שצולמה באירוע או תמונה יחסית סתמית, כאשר אתם רואים תמונה שהיא נראית כתמונה מלאכותית מדיי, כלומר שצולמה בסטודיו או בצילום עם מצלמה מקצועית, אין שום היגיון שהתמונה תעלה לפרופיל בפייסבוק בגודל קטן. הרי אם הצטלמתם כבר בסטודיו, אתם תעלו את התמונה המקורית וכשאלחץ עליה אראה את התמונה בגודל על כל המסך שלי במחשב, אבל כאשר התמונה גנובה, היא תיהיה קטנה עד כדי ריבוע מסכן ועלוב.

טיפ 3: הייתי כאן עם חברים!

תיוגים במקומות, לא אומר שזה חשבון רגיל, הרבה מאוד מה"פייקים" המקצועיים, יקימו חשבונות נוספים מזויפים על מנת לחבור ביניהם, שייראה כמו "קבוצת חברים" שבשביל החבר החדש שייכנס לתמונה, ירגיש בסביבה גדולה ולא של מישהו בודד.

טיפ 4: יש קהל?

הרבה מאוד מהחשבונות המזויפים נבנים על מנת ליצור קהל בפייסבוק, שימו לב לרשימת החברים שלהם, אם היא גדולה מדיי (או לפעמים קטנה מדיי) כנראה שזה חשבון שמנסה להביא חברים לחיקתו. הפייק כותב סטטוסים מצחיקים? מעולה, תעתיקו את הסטטוס מילה במילה לשורת החיפוש בפייסבוק ופייסבוק יציגו לכם מי כתב את זה קודם לכן.

טיפ 5: יש תמונות?

אם זה פרופיל של בחורה (כביכול וכו') ואין אלבומי תמונות? באמת נו, איזו בחורה הכרתם שלא אוהבת להעלות תמונות, גם חסרות הביטחון מכל מעלות תמונות של האחיינים / הילדים / הדודים הרחוקים או השכנים המוזרים. אצל גברים, לא תמיד אבל בהחלט חשוב לראות שיש יותר מתמונת פרופיל אחת או שתיים

טיפ 6: אני פעיל!!

קיבלתם בקשת חברות ממישהו עם כל הרמזים הנ"ל ואתם רואים שהוול שלו מפוצץ בתכנים ובסטטוסים? חכו רגע, תבדקו מתי זה התחיל, רוב הסיכויים שזה התחיל בחודשים האחרונים והם פשוט פיצצו את הוול שלהם כדי שתחשבו שהם פעילים, אחרי הכל, חשבון מ2014 מבחינתי זה פייק, תכלס כמה אנשים אתם מכירים שפתאום באמצע החיים החליטו להרשם לפייסבוק?

טיפ 7: וואו כמה תמונות!

אני חוזר רגע לתמונות אבל בצורת טיפ אחר כי זה חשוב לכשעצמו, אם אתם רואים שיש לו/ה הרבה תמונות? רוב הסיכויים שמדובר בתמונות רקעים יפים, תמונות של אנשים מוצללים, בקיצור, כל תמונה שאפשר להשיג מאתרי תמונות בחינם. (כמו freeimages.com וכד')

טיפ 8: חגים?

ראיתם שיש המון תמונות לפייק, אוקיי. אבל מה לגבי חגים? תעברו קצת על הוול שלכם ותבדקו את תאריכי החגים האחרונים, פורים, סוכות, חגים שאפשר לראות שכולם העלו תמונות, הן אם אלו תמונות של תחפושות בפורים והן אם אלו תמונות של אוזני המן, חפשו תמונות רלוונטיות ואקטואליות. תמונות של רקעי מחשב לא באמת נותנות שום אינדיקציה, אבל תמונה של אוזן המן עם ה"פרסונה" כבר יכולה לתת לכם קצת יותר הבנה.

לסיכום וכו'

אני רוצה להזכיר לכם, פייסבוק אמנם רשת חברתית אבל הרבה מאוד אנשים שם עם אג'נדה מאוד ברורה, לפעמים זה להשיג קהל ולפעמים זה לתייג אתכם במסיבה הבאה במועדון ממש מוכר. אל תתחברו לכל אחד אם אתם לא בטוחים מיהו, ואם כבר התחברתם, תחשבו טוב טוב לפני שאתם מתחילים שיחות אישיות של "מה את לובשת לפני השינה". עכשיו עזבו את הכתבה ותעקבו אחריי, אני אמיתי!

 

פוסטים שאולי יעניינו אותך